DentOnline
وزارت بهداشت می‌خواهد کسری بودجه را با جذب دانشجویان خارجی جبران کند/ پاسخی به اعتراضات دانشجویان داده نمی‌شود
وزارت بهداشت می‌خواهد کسری بودجه را با جذب دانشجویان خارجی جبران کند/ پاسخی به اعتراضات دانشجویان داده نمی‌شود

دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:دانشجویان دندانپزشکی شهید بهشتی تا قبل از ورودی مهر ۹۳ در ساختمان جداگانه‌ای در حیابان جمالزاده تحصیل می‌کردند و از سال ۹۳ به بعد کلاس‌ها و بخش‌های درمانی این دانشجویان با ورودی‌های سراسری ادغام و همین امر موجب افزایش بیش از ظرفیت دانشجویان دانشکده شد. کما اینکه در این چند سال اخیر، دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش ظرفیت دانشجویان دندانپزشکی این دانشگاه را در هر نیمسال تحصیلی ۱۷ الی ۲۰ نفر اعلام می کرد، اما با ادغام دانشجویان پردیس عملا جمعیت ورودی‌ها به طور میانگین ۵۰ نفر است که این امر با توجه به تعداد یونیت‌های دانشکده، مواد و تجهیرات و ظرفیت پذیرش بیماران و تعداد مراجعین به این دانشکده، مشکلات زیادی را برای دانشجویان این دانشکده ایجاد کرده است.

 

وی افزود:با وجود همه این مشکلات، با شروع ترم تحصیلی جدید، دانشجویان پردیس که در ساختمان جمالزاده تحصیل می‌کردند، بنا به دلایل اقتصادی (ساختمان مذکور از دانشگاه ایران اجاره شده بود) و ... مجبور به تخلیه ساختمان مذکور شدند و به ساختمان اصلی دانشکده در ولنجک پیوستند. بعضی از بخش‌های درمانی این دانشجویان با دانشجویان سراسری مشترک است که باعث انفجار جمعیتی در بخش‌ها شده و سایر بخش‌های این دانشجویان در شیفت بعد از ظهر برگزار می‌شود که خود این امر هم دانشجویان پردیس را با مشکلات زیادی از قبیل: کمبود بیمار، مشکلات مربوط به کارمندان و هیئت علمی و... مواجه کرده است.


این دانشجو ادامه داد:حال مضاف بر همه اینها، زمزمه‌هایی از جذب دانشجویانی دیگر از خارج از کشور به گوش میرسد! به طوری که جمعبت قابل توجهی از این دانشجویان که تحصیل کرده کشورهایی، چون مجارستان، بلاروس و... هستند، طی هفته‌های گذشته توسط هیئت علمی این دانشکده مورد مصاجبه قرار گرفته اند و به گفته این اساتید، این دانشجویان از نظر علمی در شرایط بسیار بدی هستند به طوری که حتی دانشجویی با معدل دیپلم ۱۲ هم در بین این دانشجویان هستند.

 

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد جذب این دانشجویان جهت تامین کمبود بودجه دانشگاه‌ها توسط  رییس دانشگاه ع. پ. شهید بهشتی به وزارتخانه صورت گرفته و ظاهرا معاون اموزش این دانشگاه هم با اجرای این قانون در این دانشگاه موافق است. رییس دانشکده دندانپزشکی هم که تا کنون با پذیرش فراظرفیتی دانشجویان پردیس مماشات کرده بود، درمقابل پذیرش این دانشجویان تکمیلی برنتابید و استعفا داد.


وی یادآور شد: در راستای اعتراض به این سیاست‌های مخرب دانشگاه و درخواست حل مشکلات، دانشجویان این دانشکده نامه‌ای به ریاست دانشگاه که امضای همه دانشجویان به ان پیوست شده بود ارسال شد. با توجه به عدم دریافت پاسخ و یا کمترین اهمیتی از طرف مسئولین، دانشجویان این دانشکده روز یکشنبه دست به اعتصاب زده و بخش‌های درمانی را تعطیل کردند. در این اعتصاب شادنیا قائم مقام معاونت اموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در جمع دانشجویان حاضر شد، و اینگونه توضیح داد که تنها تعداد محدودی از این دانشجویان در حال پذیرش در دانشگاه هستند و در هر کدام از دانشکده‌هایی مثل پزشکی و داروسازی تعداد ۱۵ نفر پذیرش شده اند و دانشکده دندانپزشکی هنوز پذیرشی نداشته است. پس از رد مجدد همین صحبت طی جملات بعدی از جانب خود ایشان و عدم اقناع دانشجویان، ضیایی درجمع دانشجویان حاضر شد و ضمن بیان اینکه هنوز یک نفر هم در کل دانشگاه به این طریق پذیرش نشده است! با سخنانی دو پهلو سعی در اقناع دانشجویان داشت که اخر هم مشخص نشد جذب این دانشجویان صورت گرفته، میگیرد و خواهد گرفت یا خیر.


این دانشجو اظهار داشت: معاون آموزشی دانشگاه در واکنش به اعتراضات به پذیرش دانشجویان خارج نشین گفت، وزارت بهداشت با کسری بودجه مواجه است و یکی از راه‌های تامین بودجه دانشگاه ها، جذب این دانشجویان در ازای دریافت هزینه است. همچنین درحال کاهش جذب تعداد دانشجویان ورودی سراسری به این دانشکده هستیم تا به دانشکده فشار وارد نشود! (کما اینکه همین امسال رتبه ۲۵۰ به عنوان دانشجوی پردیس و با پرداخت هزینه در این دانشکده پذیرش شده است.) آزمون کنکور را نباید ملاک نخبه بودن دانشجو دانست! یعنی نباید فکر کرد که اگر دانشجویی از ‏یک آزمون با عنوان کنکور عبور نکرده، حتما بی استعداد است. در واقع ‏وزارت بهداشت با این مصوبه به دانشجویان ایرانی کمک کرده و این تسهیلات را برای رفاه حال خانواده‌های آنان در نظر گرفته ‏است. وزارت بهداشت برای انجام ‏مصاحبه دانشجویان خارج از کشور، این افراد را بین دانشگاه‌های علوم پزشکی مختلف توزیع کرده که چیزی حدود ۳۰۰ نفر نیز ‏برای انجام مصاحبه به دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی معرفی شده اند. طی دو تا سه ماه گذشته به علت نوسانات نرخ ارز و مشکلاتی که برای خانواده‌های ‏دانشجویان به وجود آمد، وزارت بهداشت مصوبه خود را تغییر داد.


وی افزود: این مصوبه را شورای عالی گسترش آموزش پزشکی کشور مصوب کرده و هیچ شائبه‌ای در این رابطه وجود ندارد. از طرفی این شرایط برای دانشجویانی که از ابتدای سال ۲۰۱۹ شروع به تحصیل می‌کنند وجود نخواهد داشت (چرا که وزیر بهداشت چند هفته پیش طی یک دستور فوری انتقال دانشجویان علوم پزشکی از دانشگاه‌های خارج از کشور به دانشگاه‌های داخل را از سال ۲۰۱۹ ممنوع کرده است). این دانشجویان در ‏دانشگاه‌های خارج از کشور مقدار مشخصی شهریه پرداخت می‌کنند که معادل همان میزان، اما به ریال از آن‌ها توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی و به صلاحدید هیئت امنای هر دانشگاه دریافت می شود.


در پایان اعتصاب رو هم جلسه‌ای با حضور این مسئولین و چند نفر از نمایندگان دانشجویی تشکیل شد که در پایان قرار بر تشکیل کارگروهی در راستای حل این معصلات طی یک هفته گردید که در پایان همین جلسه هم دکتر ضیایی از امضای حرف‌های خود در جلسه امتناع کرد.


این دانشجو گفت: در روز بعد از این تحصن دکتر دالبند به سرپرستی این دانشکده منصوب گردید که با توجه به سابقه اخلاق مدیریتی ایشان به نظر می رسد جز برای سرکوب اعتراضات دانشجویی و همسویی با سیاست‌های دانشگاه نبوده است. بعد از انتشار این خبر و ادعای اینکه این کار در راستای رضایتمندی دانشجویان بوده است! و با توجه به اینکه در راستای تشکیل کارگروه مذکور هنوز اقدامی نشده بود، دانشجویان بار دیگر در روز سوم مهر دست به اعتصاب زده و کلاس‌ها و بخش‌های خود را تعطیل کردند. این بار دکتر دالبند به همراه حراست دانشگاه در مقابل دانشجویان قرار گرفتند و با دادن پاسخ‌هایی ضد و نقیض و گاه سفسطه گرانه سعی در ارام کردن دانشجویان داشتند و ان‌ها را به برپایی کلاس‌ها دعوت کردند. دکتر دالبند در ابتدای صحبت‌های خود پذیرش این دانشجویان را رد کرد و درست چند دقیقه بعد در توجیه اینکه همه این دانشجویان هم اوضاع بدی از نظر اموزشی ندارند! اضافه کرد که خیلی از این دانشجویان کنکور خود را به علت استرس خراب کرده اند؟! وی در پاسخ به سوال یک دانشجو مبنی بر اینکه "به فرض این دانشجویان واقعا قوی باشند، ایا اگر پول نمیدادند هم باز این‌ها را پذیرش میکردید؟! " سکوت کرد.


وی اضافه کرد: با توجه به عدم دریافت پاسخ مناسب و قانع کننده، دانشجویان بر تحصن اصرار داشتند که حراست دانشگاه طی حرکتی گازانبری دانشجویانی را که در تحصن قبلی به عنوان نماینده در جلسات انها شرکت کردند، به هدایتگری و تحریک دانشجویان متهم کرده، آن‌ها را به دفتر حراست فراخواند و تهدید به تشکیل پرونده انصباطی و تعلیق از تحصیل کرد؟! همچنین اسامی تعدادی از داتشجویان دیگر که در جمع حاضر بودند و به گفته‌های متناقض رییس دانشکده اعتراض می کردند، نوشته شد و دانشجویان تهدید شدند که در صورت تکرار این تحصن ها، عواقب انضباطی بدی در انتظارشان خواهد بود. این درحالی است که در این تحصن تنها اعتراضات دانشجویی به فضای موجود و مشکلات فوق الذکر صورت گرفته است و هیچ گونه حرکت سیاسی یا ضداخلاقی و یا خلاف قانون صورت نگرفته است. در برابر این معضلات هنوز هم پاسخ مناسبی از سوی مسیولین به دانشجویان داده نشده است. تنها در بیان این قول را داده اند که جذب چنین دانشجو‌هایی صورت نخواهد گرفت، ولی یک نفر حاضر به امضا و تعهد کتبی این مورد نشده است. یک بار از مزایای جذب این دانشجویان گفته می شود و گاه از اینکه این جذب اتفاق نمی‌افتد و شایعه است. حال باید دید بعد از این فرصت یک هفته ای، این کارگروه چه پاسخ و اقدام قانع کننده‌ای برای دانشجویان خواهد داشت.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو