DentOnline
نگاهی به تاریخ عجیب و غریب دندان‌پزشکی
نگاهی به تاریخ عجیب و غریب دندان‌پزشکی

دندان خوب، دندان مرده است!

شاید ترس از دندان‌پزشک و صدای مته دندان‌پزشکی هم چنان در وجود شما باشد، اما اگر بدانید که در گذشته دنیای دندان‌پزشکی چگونه بوده، شاید خیلی بیش‌تر قدر داشته‌های امروز را بدانید. این‌ها نکاتی جالب از تاریخ دندان‌پزشکی هستند که شاید آن‌ها را نشنیده باشید:

۱. دندان‌پزشک های اولیه،‌ آهنگر و آرایشگر بودند
دندان‌پزشکی در دهه ۱۸۰۰ میلادی رواج پیدا کرد و مشخص است که بیش‌تر از همه هم، کشیدن دندان بوده که رواج داشته است. اما در آن زمان پزشک متخصصی در این زمینه وجود نداشت و اغلب کسانی که مردم موقع درد دندان به آنها مراجعه می‌کردند،‌ آهنگر و آرایشگر بودند. دلیلش هم این است که مناسب‌ترین «وسایل» را برای انجام این کار داشتند.

۲. توصیه «سالی دو بار به دندان‌پزشک مراجعه کنید» توسط یک شرکت خمیردندان سازی ابداع شد
این نصیحتی که خیلی زیاد شنیده‌اید، در اصل متعلق به دندان‌پزشکان نبوده و یک شرکت تبلیغاتی که برای خمیر دندان «پپسودنت» کار می‌کرده،‌ آن را سر زبان‌ها انداخت. البته اغلب دندان‌پزشک ها هم از شما می‌خواهند هر ۶ ماه یک بار برای چک کردن دندانتان به کلینیک بروید، اما باز هم این مساله به سلامت کلی دهان شما و میزان مراقبت شما از آن بستگی دارد.

۳. دندان مرده‌ها محبوب‌ترین دندان مصنوعی بوده است!
در روزگاری که هنوز دندان مصنوعی اختراع نشده بود، مردم جای خالی دندانشان را با دندان مرده‌ها پر می‌کردند. این دندان‌ها مثل جراحی‌های مدرن امروز، با انجام عمل جراحی کار گذاشته می‌شد.
یکی از افرادی که از این دندان‌های ترسناک توی دهانش داشته، کسی نبود جز اولین رییس جمهور آمریکا، جرج واشینگتن.

۴. سیمی که در ارتودنسی استفاده می‌شود، توسط ناسا درست شده است
ناسا این سیم‌های مدرنی که در ارتودنسی استفاده می‌شود و با دمای بدن انسان عمل می‌کند را ساخته است. این سیم‌ها غیر مغناطیسی هستند و دستگاه‌های فلزیاب –مثلاً در فرودگاه- را به کار نمی‌اندازند و هم چنین زنگ هم نمی‌زنند.

۵. پر کردن دندان با مواد همرنگ آن در دهه ۱۹۹۰ میلادی مرسوم شد
استفاده از مواد همرنگ دندان برای پر کردن آن، در دهه ۱۹۹۰ میلادی متداول شد. بلیچینگ و ونیر هم در همان روزها رونق پیدا کرد تا عصر دندان‌پزشکی زیبایی آغاز شود.

۶. نیاکان ما معتقد بودند دندان درد در نتیجه وجود کرم درون دندان است
دندان درد واقعاً آزارنده است و هر کاری می‌کنیم تا از شر آن خلاص شویم. نیاکان ما هم همین طور بودند. متاسفانه آن‌ها به علم امروزی مجهز نبودند و رایج‌ترین برداشت اشتباهشان این بود که فکر می‌کردند دندان درد به خاطر وجود کرم‌هایی کوچک درون دندان است.
در آلمان گمان می‌بردند این کرم‌ها شبیه مارماهی‌اند و در انگلیس می‌گفتند، رنگ آن‌ها قرمز، آبی یا خاکستری است. حتی در بعضی از فرهنگ‌ها اعتقاد داشتند این کرم‌ها از طرف شیطان آمده‌اند.

۷. نیاکان ما راه‌های عجیبی برای درمان دندان درد داشتند
بعضی‌ها از دانه‌های گیاهی و عده‌ای از موم استفاده می‌کردند و گروهی هم کلمات جادویی زمزمه می‌کردند. حتی بعضی جاها میمون را می‌بوسیدند. ولی از همه بدتر و چندش آورتر،‌ کسانی بودند که بزاق قورباغه را از دهانش به دهان خود می‌کشیدند.

۸. در ژاپن قرون وسطی، دندان‌های سیاه جذاب بود
امروزه دندان‌های سفید هالیوودی آرمانی به نظر می‌رسد، اما همیشه این طور نبوده. در ژاپن قرون وسطی، دندان‌های سفید زشت محسوب می‌شدند و دندان‌های سیاه از علایم زیبایی بوده‌اند.
ژاپنی‌ها با ماده‌ای به نام «اوهاگورو» دندان‌هایشان را سیاه می‌کردند، که البته ممکن بود این کار با دلایل مختلفی انجام شود. مثلاً سامورایی‌ها برای نشان دادن وفاداری خود به اربابشان، دندان‌های خود را سیاه می‌کردند و گیشاها از آن به عنوان مکمل آرایش صورت بهره می‌بردند. بعضی از خانم‌ها هم دندانشان را سیاه می‌کردند تا دیگران بفهمند،‌ ازدواج کرده‌اند.

۹. پر کردن دندان قدمت باستانی دارد
در مصر این کار را با مالاکیت ( مرمر سبز ) یا رزین انجام می‌دادند. رمی‌ها تکنولوژی بهتری داشتند و از طلا استفاده می‌کردند. از دیگر موادی که اقوام باستانی برای پر کردن دندان استفاده می‌کردند، می‌توان به عسل، موم، پوست خرد شده تخم مرغ،‌ صمغ و تراشه سنگ اشاره کرد؛ و البته فضله پرنده.

۱۰. دندان مصنوعی هدیه عروسی متداولی بود
در انگلیس، اسکاتلند، ولز و سرزمین‌های دور و بر آن،‌ معمولاً آدم‌ها با رسیدن به سنین پیری تمام دندان‌هایشان را از دست می‌دادند. بنابراین داشتن یک دست دندان مصنوعی حاضر و اماده خیلی خوب بود.

 

منبع: دندانه