DentOnline
وزیر بهداشت آیین‌نامه کاهش تعهدات دندان‌پزشکان متخصص را امضا کرد
وزیر بهداشت آیین‌نامه کاهش تعهدات دندان‌پزشکان متخصص را امضا کرد

پس گذشت بیش از یک سال از آغاز اعتراضات متخصصین ضریب کا دندان‌پزشکی به مدت و شرایط گذراندن تعهدات و بعد از عدم اجرای دو بخشنامه قبلی که در دی ماه سال ۹۴ و اردیبهشت ماه سال ۹۵ پیرامون کاهش مدت زمان و تغییرات در نحوه انجام این تعهدات صادر شده بود، آخرین بخشنامه کاهش مدت تعهدات، روز ۱۹ تیر ماه ۹۵ توسط وزیر بهداشت ابلاغ شد.

دکتر احسان بهرام‌پور، عضو هیأت علمی دانشکده دندان‌پزشکی کرمانشاه، در گفتگو با نگین دندان‌پزشکی، می‌گوید: به نظر می‌رسد این بخشنامه، در برگیرنده مطالبات قانونی اکثر گروه‌های متخصصین ضریب کا دندان‌پزشکی است که طبق زمان‌بندی پیشروان و نمایندگان این حرکت قرار بود در میان‌مدت حاصل شود.
او که از جمله اولین نمایندگان این حرکت اعتراضی است ادامه می‌دهد: طبق این بخشنامه، علاوه بر یکسان‌سازی مدت طرح دندان‌پزشکان متخصص متعهد عام با پزشکان، طرح متعهدین خاصی که از سهمیه برقراری قانون عدالت آموزشی استفاده نکرده‌اند از ۳ برابر مدت تحصیل به ۲ برابر مدت تحصیل کاهش‌یافته است.

دکتر بهرام‌پور اضافه می‌کند: همچنین طبق این ابلاغیه، دانشگاه‌ها موظف به راه‌اندازی مرکز خدمات تخصصی دندان‌پزشکی جهت اشتغال متعهدین خدمت، پرداخت حقوق و مزایای قانونی، حق محرومیت از مطب و کارانه که پیش از این در بسیاری از دانشگاه‌ها به‌صورت غیرقانونی پرداخت نمی‌شد، شده‌اند. همچنین حق فعالیت در ساعات غیر اداری پس از گذراندن بخشی از مدت تعهدات که از خواسته‌های متعهدین خدمت بود، در این ابلاغیه به رسمیت شناخته‌شده است.

عضو هیأت علمی دانشکده دندان‌پزشکی کرمانشاه در پاسخ به این سؤال که این ابلاغیه، تا چه حد خواسته معترضین را تأمین کرده است، می‌گوید: به نظر می‌رسد با توافقی که بین دو گروه نمایندگان متعهدین ضریب کا دندان‌پزشکی بر سر مفاد این ابلاغیه وجود دارد، شرایط برای اجرای کاهش مدت تعهدات بیش از هر زمان دیگری مساعد شده است. هرچند که باید دید آیا نحوه اجرای این ابلاغیه که بر عهده دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی است، باعث تأمین نظر همه گروه‌های متخصص دندان‌پزشک خواهد شد یا خیر.

او در پایان ابراز امیدواری می‌کند: با وجود اینکه حرکت جمعی دندان‌پزشکان در شکایت به دیوان عدالت اداری هنوز به موفقیت نرسیده است، به نظر می‌رسد تدبیر وزارت بهداشت در تعامل با نمایندگان دندان‌پزشکان متخصص، باعث حل قسمت بزرگی از مشکلات این گروه شده است و پیشروان این حرکت امیدوارند با ادامه تعاملات با وزارت بهداشت دولت تدبیر و امید، سایر مطالبات بلندمدت دندان‌پزشکان متخصص شامل کاهش پذیرش دانشجوی دندان‌پزشکی و دستیار تخصصی، کاهش تعداد دانشکده‌های دندان‌پزشکی، همسان سازی جدول مدت تعهدات بر اساس مطالعات کارشناسی به جای یکسان سازی صرف و دیگر خواسته‌ها هم محقق شود.

 

منبع: دندانه