DentOnline
گفتگو با دکتر آرش منصوریان، دبیر اجرایی سی و دومین آزمون دانشنامه تخصصی دندان‌پزشکی
گفتگو با دکتر آرش منصوریان، دبیر اجرایی سی و دومین آزمون دانشنامه تخصصی دندان‌پزشکی

برترین‌های آزمون بورد محل خدمت خود را انتخاب می‌کنند

سی و دومین آزمون دانشنامه تخصصی دندان‌پزشکی در دو مرحله آزمون کتبی و شفاهی در روزهای ۱۵ تا ۱۹ شهریور ۹۵ در دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
حدود پانصد داوطلب در پایان دوره تخصصی دندان‌پزشکی در این آزمون شرکت کردند.
امسال دکتر آرش منصوریان، دانشیار دانشکده دندان‌پزشکی تهران و متخصص بیماری‌های دهان فک و صورت که سمت دبیر اجرایی آزمون بورد را بر عهده داشت. به همین مناسبت با این ایشان گفتگو کردیم و درباره درباره مراحل برگزاری و حواشی این آزمون پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید:

- آقای دکتر منصوریان! مقدمات برگزاری آزمون بورد تخصص شامل چه مراحلی است؟
در رشته دندان‌پزشکی، حدود ۴ تا ۵ سال است که آزمون بورد تخصص در دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه تهران برگزار می‌شود و مراحل آن در این سال‌ها تغییر عمده‌ای نکرده است. امسال هیات اجرایی آزمون بورد تخصص دندان‌پزشکی که شامل حدود ۱۱۰ نفر بود، نزدیک به ۲ ماه قبل از برگزاری امتحان، شروع به تهیه تمهیدات مورد نیاز آن از قبیل وسایل، تجهیزات و فضای مناسب برای برگزاری امتحانات کتبی، شفاهی و عملی کرد و طراحی سؤالات هم حدود ۳ روز به طول انجامید.

- باتوجه به حساسیت آزمون بورد تخصص، چه تدابیری برای صحت سؤالات و امنیت برگزاری آن اندیشیده می‌شود؟
در این امتحان، حدود ۵۱ نفر از برجسته‌ترین اعضای هیات علمی از مرتبه علمی دانشیار به بالا در طراحی سؤالات دخیل هستند. اساتید در قرنطینه شروع به طراحی سؤال می‌کنند و بعد از طی چندین مرحله بررسی پیچیده، سؤالات آماده می‌شوند. پس از آن کارمندانی که در حیطه قرنطینه طراحی سؤال حاضر بوده‌اند، به مدت ۲ تا ۳ روز، یعنی تا زمان برگزاری آزمون کتبی قرنطینه می‌شوند.

- روند مراحل برگزاری امتحان چگونه است؟
شرکت‌کنندگان ابتدا آزمون کتبی را از یک صبح تا بعدازظهر می‌گذرانند و اسامی پذیرفته‌شدگان این مرحله از آزمون تا شب نهایی می‌شود. اعتراضات هم در همان روز جمع‌آوری و توسط اساتید بررسی می‌شوند و اگر وارد بودند اعمال می‌شوند. بعد از آن، مرحله شفاهی و عملی آزمون که امسال، ۱ تا ۲ روز طول کشید، صبح روز بعد آغاز می‌شود و در تعدادی از رشته‌ها مانند پروتز، ارتودنسی، اندو یا جراحی که وجه عملی آن‌ها پررنگ‌تر است، داوطلبین بر روی بیمارنماها و مدل‌های مختلف کار می‌کنند و در باقی رشته‌ها هم بر روی کیس‌های مختلف تشخیص می‌گذارند و پس از آن، اساتید نسبت به نتیجه کار آن‌ها نظر می‌دهند.

- امسال چند نفر در آزمون بورد تخصص شرکت کردند و تعداد پذیرفته‌شدگان آزمون‌های کتبی، شفاهی و عملی چند نفر بود؟
تعداد شرکت‌کنندگان در آزمون کتبی امسال ۴۸۰ نفر بود. البته آمار دقیق پذیرفته‌شدگان نزد دبیرخانه شورای آموزش دندان‌پزشکی و تخصصی است، اما بنا بر مشاهداتم حدس می‌زنم حدود ۵ تا ۶ درصد داوطلبین در این امتحان مردود شده‌ باشند.

- سؤالات آزمون بورد امسال چند مورد اصلاحیه داشت؟
بعد از این امتحان هم مانند تمام امتحانات دیگر، تعدادی اعتراض مطرح شد که اکثر آن‌ها متوجه چند سؤال خاص بود. در این آزمون هیچ سؤالی غلط نبود و ۱ یا ۲ مورد اصلاحیه اعمال شد که مربوط به اشکالات موجود در گزینه‌ها بود.

- ظاهراً جایابی آزمون بورد امسال، با حاشیه همراه بود و برای مثال، هیچ متخصصی به دانشکده دندان‌پزشکی البرز نرفت. علت چیست؟
مراحل بعد از برگزاری آزمون بورد تخصصی از جمله جایابی، تماماً به دبیرخانه شورای آموزش دندان‌پزشکی و تخصصی مربوط می‌شود و ما هیچ اطلاعی از آن نداریم، اما امسال جایابی متخصصین با سال‌های گذشته یک تفاوت داشت و آن این بود که پس از چند سال، دوباره رتبه‌های ۱ تا ۳ آزمون مشخص شدند و با توجه به اعلام نیاز دانشگاه‌ها، در انتخاب دانشگاه محل خدمت خود مختار هستند.

 

منبع: دندانه