DentOnline
تلاش وزارت بهداشت برای رهایی از بیمارستانهای پلاسکویی
تلاش وزارت بهداشت برای رهایی از بیمارستانهای پلاسکویی

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به اینکه 50 درصد بیمارستانهای کشور فرسوده و پلاسکویی هستند گفت: دو میلیون و 500 هزار مترمربع فضای بیمارستانی در کشور بازسازی شده است و این رقمی بی نظیر و افتخار آمیز است و همه تلاش وزارت بهداشت این است که از بیمارستانهای پلاسکویی رها شویم.

ایرج حریرچی در نشست خبری وزارت بهداشت افزود: 100 هزار تخت بیمارستانی در کشور کم داریم. از حدود 120 هزار تخت موجود نیز 55 هزار تخت در کشور و 13 هزار تخت در تهران فرسوده هستند که هزینه ساخت یا نوسازی هر تخت نیز بین 350 تا 500 میلیون تومان است.
حریرچی گفت: در سه و نیم سال گذشته وعده دادیم که 21 هزار تخت بیمارستانی جدید در دولت یازدهم ساخته می شود، اکنون اعلام می کنیم، این میزان تخت بیمارستانی جدید 23 هزار تخت خواهد بود، علاوه بر آن 39 هزار تخت بیمارستانی فرسوده نیز در این دولت بازسازی و نوسازی شده است. 
وی گفت: دو میلیون و 500 هزار مترمربع فضای بیمارستانی در کشور بازسازی شده است و این رقمی بی نظیر و افتخار آمیز است و همه تلاش وزارت بهداشت این است که از بیمارستانهای پلاسکویی رها شویم. 
وی ادامه داد: واقعیت تاسف برانگیز این است که در سال 55 با جمعیت آن زمان به ازای هر هزار نفر 1.5 تخت بیمارستانی داشتیم و اکنون با این همه پیشرفتی که در کشور صورت گرفته است، باز هم نسبت تخت بیمارستانی به جمعیت همان 1.5 تخت است که از بسیاری از کشورهای منطقه مانند ترکیه ، لیبی و الجزایر هم کمتر است. 
حریرچی در پاسخ به پرسش ایرنا درباره هزینه نوسازی بیمارستانهای فرسوده گفت: در سال 86، حدود 73 درصد تختهای بیمارستانهای دولتی فرسوده بود و 60هزار تخت فرسوده داشتیم که فاقد ارزش مقاوم سازی بودند و این میزان اکنون به 45 درصد تختهای بیمارستانی کشور رسیده و اکنون 50 هزار تخت فرسوده داریم که هزینه نوسازی هر تخت بین 350 تا 500 میلیون تومان است بنابراین حداقل 175 هزار میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی آنها لازم است که به هیچ وجه در توان دولت نیست. 
وی گفت: تلاش دولت این است که تا سال 99 تعداد تختهای بیمارستانی فرسوده را به 30 درصد برساند اما برای این کار نیازمند کمک و حمایت، سایر دستگاههای دولتی، مجلس، بنیاد مستضعفان، سپاه پاسداران، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)،سازمان تامین اجتماعی، بنیاد علوی، بنیاد برکت، مراکز غیر دولتی و بخش خصوصی و نیز سرمایه گذاری خارجی هستیم. 

وی درباره اقدامات وزارت بهداشت در حوزه بهداشت نیز گفت: بر خلاف صحبت های خلافی که عده ای بیان می کنند و می گویند وزارت بهداشت به حوزه پیشگیری توجه نکرده باید گفت طی سه سال گذشته هزار و 990 خانه بهداشت، 280 مرکز بهداشتی-درمانی روستایی ایجاد شده و هزار و 885 مرکز بهداشت روستایی و دو هزار و 77 خانه اقامتی پزشک در روستاها تعمیر شده است. 
وی افزود: تعداد واحدهای دندانپزشکی در روستاها به 846 واحد رسیده، تعداد داروخانه های روستایی به چهار و 94 مورد رسیده  و شش هزار و 852 پزشک در مراکز بهداشتی روستاها مستقر هستند. 
حریرچی همچنین از توزیع 894 دندانپزشک در شهرهای زیر 50 هزار نفر، 12 هزار و 295 مراقب سلامت لیسانسه در این مناطق و غربالگری همه 1.5میلیون موالید کشور از نظر کم کاری تیروئید و شناسایی و کنترل کم کاری تیروئید برای سه هزار نوزاد در هر سال خبر داد. 

 

منبع: ایرنا

 

 

 مشاهده خبرهای بیشتر

عضویت در کانال تلگرام دنت آنلاین