DentOnline
هیچگاه نمی توان دندانپزشکی را بیمه کامل کرد
هیچگاه نمی توان دندانپزشکی را بیمه کامل کرد

استادیار بخش جراحی فک و صورت دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که آیا درمان های دهان و فک و صورت تحت پوشش بیمه قرار می گیرند؛ بیان کرد: هیچگاه نمی توان دندانپزشکی را بیمه کامل کرد، زیرا یک فرد در تمام طول عمر خود نیاز به مراقبت های دندانپزشکی دارد.

سید علیرضا پرهیز استادیار بخش جراحی فک و صورت دانشگاه تهران با اشاره به اینکه شکستگی ها و ترومای فک و صورت در کشور ما شایع است؛ اظهار داشت: عامل اصلی شکستگی و تروما عمدتا نزاع و تصادف بوده که در جوانی و میانسالی رخ  می دهد و بیشترین علت مراجعه به جراحان دهان، فک و صورت را همین امر تشکیل می دهد.

وی افزود: از طرفی با توجه به نیازهای جامعه می توان گفت پس از تروما و شکستگی ها، انجام جراحی های زیبایی سر و صورت و فک شایع ترین علت مراجعه به جراحان این حوزه است.

وی زمان انجام جراحی های زیبایی را در سنین پایین عنوان کرد و ادامه داد: اختلالات فکی در زیبایی چهره افراد تاثیر بسزایی دارد و اکثر افرادی که به این نوع اختلالات دچار هستند، برای بهبود وضعیت ظاهری خود اقدام به انجام جراحی های زیبایی می کنند و جراحی های زیبایی بینی، پلک و لیفتینگ صورت نیز در قلمرو جراحی های فک و صورت قرار دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا درمان های دهان و فک و صورت تحت پوشش بیمه قرار می گیرند؛ بیان کرد: حتی در کشورهایی مانند ژاپن هم پوشش بیمه ای خدمات دندانپزشکی بیش از 30 یا 40 درصد نیست، یعنی هیچگاه نمی توان دندانپزشکی را بیمه کامل کرد، زیرا یک فرد در تمام طول عمر خود نیاز به مراقبت های دندانپزشکی دارد.

این جراح فک و صورت اضافه کرد: در کشورهای اسکاندیناوی عمدتا بر روی مباحث پیشگیری کار می کنند و خیلی از این مسائل حل شده است اما در کشورهایی مانند ایران نمی توان بیمه را برای این خدمات تجهیز کرد چون نمی توان سقفی برای آن ها در نظر گرفت.

پرهیز در خصوص سطح علمی جراحان دهان، فک و صورت کشورمان بیان کرد: به لحاظ تکنیک‌های جراحی هم سطح کشورهای پیشرفته دنیا بوده و هستیم اما از نظر تجهیزات کمی عقب هستیم و هرگاه تجهیزات و وسیله جدیدی ساخته می شود با کمی تاخیر وارد کشور شده و به دست متخصصان ما می رسد.

وی تصریح کرد: تاخیر در ورود و استفاده از تجهیزات بروز بدان معنی نیست که همکاران ما از آن اطلاعی ندارند بلکه تمامی روش ها و تجهیزات روز دنیا را می شناسند اما در استفاده از آنها به دلیل مسائل مالی و تحریم ها تاخیر دارند.

دبیر بخش بین الملل پانزدهمین کنگره بین المللی انجمن جراحان دهان، فک و صورت عنوان کرد: در این کنگره سخنرانان داخلی به سراغ تجهیزات و امکانات رفته و سعی کردند فاصله ها را کم کنند و از سخنرانان خارجی نیز درخواست نمودیم تا آخرین دستاوردها را ارائه کنند، به طور مثال عمدتا آنچه در تمام فیلدهای جراحی پزشکی و دندانپزشکی شایع است، جراحی با کمک کامپیوتر است که هم پای سایر کشورها در این زمینه پیش می رویم اما در برخی زمینه ها کمی عقب هستیم و امیدواریم بتوانیم از نظر تجهیزاتی این کاستی ها را برطرف کنیم.

پرهیز ادامه داد: کنگره امسال مانند هر سال در 2 بخش جداگانه انجام می شود که بخش اصلی آن پانزدهمین کنگره بین المللی انجمن جراحان دهان، فک و صورت بوده و بخش دیگر آن نیز هفتمین همایش بین المللی ایمپلنت خلیج فارس است که در هر 2 قسمت از سخنرانان سرشناس داخلی و خارجی برای ارائه مطالب مهم و بروز دنیا دعوت نموده ایم.

وی با اشاره به اینکه در کنگره امسال هفت پنل مختلف در مورد موضوعات خاص برگزار می شود، تصریح کرد: شکستگی های فکی و نحوه بازسازی آنها، تومورهای فکی و نحوه بازسازی آنها، شکاف کام و لب، جراحی های زیبایی سر و صورت و جراحی های زیبایی فک و تکنیک های مختلف بازسازی های آن از جمله موضوعات مورد بحث در پنل ها خواهد بود.

وی یادآور شد: در همایش ایمپلنت نیز پنل های مختلفی از قبیل جراحی و پروتز ایمپلنت، تکنیک های پیوند استخوان قبل از جراحی ایمپلنت و مباحث مشابه و پنل پزشکی قانونی و اخلاق در پزشکی هم وجود دارد.

 

منبع: خبرنگاران جوان

 

 

 مشاهده خبرهای بیشتر

عضویت در کانال تلگرام دنت آنلاین