DentOnline
تعریف نیروهای سطح اول حدواسط در حوزه دندانپزشکی
تعریف نیروهای سطح اول حدواسط در حوزه دندانپزشکی

عضو شورای سلامت دهان وزارت بهداشت، نیروهای حدواسط در زمینه هایی نظیر منشی گری دندانپزشکی، دستیاران کنار دندانپزشک به عنوان کمک کنندگان به ارایه خدمات چهاردست دندانپزشکی، تکنسین‌های تعمیر و نگهداری تجهیزات دندانپزشکی، تکنسین‌های رادیولوژی دهان و همچنین تکنسین‌های سلامت دهان را به عنوان نیروهای سطح اول عنوان کرد.

مجید قاسمیان‌پور عضو شورای سلامت دهان وزارت بهداشت با اشاره به آگاهی نیروهای حد واسط از اپیدمیولوژی بیماری‌های دهان و دندان اظهار داشت: این نیرو‌ها می‌توانند در اقدامات ارتقایی و پیشگیرانه زیر نظر دندانپزشک بار مراجعات به مراکز را تقلیل و سواد بهداشتی مراجعه کنندگان را افزایش دهند.


وی به عملکرد تامین نیروی انسانی مورد نیاز بخش سلامت دهان و دندان کشور با بهره گیری از ظرفیت قانونی حاصل از مصوبات محرومیت زدایی مجلس اشاره کرد و گفت: با پذیرش ۳۰ درصدی ورودی به دانشکده‌های  دندانپزشکی تحت قالب سهمیه بومی و فارغ التحصیلی سالیانه این نیروها، خوشبختانه ظرفیت جذب این بخش از منابع انسانی در نظام ارایه خدمات دندانپزشکی کشور فراهم شده است.


وی افزود: با توجه به روند مثبت احیای منابع مالی به خصوص در بخش بیمه عشایری و روستایی امکان جذب و پرداخت به این نیرو‌ها فراهم گردیده و علیرغم سختی‌های فراوان رو در روی این مسئله، روند رو به بهبود و افزایشی آن امید بخش و دلگرم کننده است.


به گفته این عضو شورای سلامت دهان پویایی و تقویت نظام‌های سلامت و بویژه بخش ارایه خدمات گسترده آن، جز با ایجاد ساختار تشکیلاتی نیروی انسانی سطح بندی شده و متوازن نظیر آنچه که در ساختار حوزه پزشکی مشاهده می‌شود وجود ندارد.


قاسمیان‌پور متذکر شد: همکاری منطقی و تعریف شده گروه‌های مختلف نیروی انسانی در سطوح تخصصی و عملکردی مختلف و نظام‌مند سبب می‌گرددتا ضمن کاهش اتلاف منابع، قابلیت بهره وری حداکثری نیز فراهم آید.


وی تعریف نیروهای حدواسط در زمینه هایی نظیر مدارک و اسناد دندانپزشکی با قابلیت رسیدگی به مسایل دفتری این حوزه تحت قالب منشی گری دندانپزشکی، دستیاران کنار دندانپزشک به عنوان کمک کنندگان به ارایه خدمات چهاردست دندانپزشکی، تکنسین‌های تعمیر و نگهداری تجهیزات دندانپزشکی، تکنسین‌های رادیولوژی دهان و همچنین تکنسین‌های سلامت دهان به عنوان نیروهای سطح اول خدمات که قابلیت آموزش فردی و گروهی بیماران را داشته باشند ضروری عنوان کرد.

 


قاسمیان‌پور یاد آور شد: نیروهای حدواسطی می‌توانند ضمن تقویت نظام سلامت دهان، به گسترش فرهنگ سلامت دهان در کشور نیز کمک نمایند.

 

منبع: خبرنگاران جوان

 

 مشاهده خبرهای بیشتر

عضویت در کانال تلگرام دنت آنلاین