DentOnline
چرا دبیرخانه با کاهش زمان تعهدات «ضریب کا» مخالف است؟
چرا دبیرخانه با کاهش زمان تعهدات «ضریب کا» مخالف است؟

طرح سوالات جمعی دانشجویان از دبیر شورای آموزش دندان پزشکی وزارت بهداشت

در روزها و هفته‌های گذشته جمعی از داوطلبان شرکت در آزمون دستیاری دندانپزشکی سال ۹۶ و متخصصین این رشته به مناسبت‌های مختلف با تجمع در برابر وزارت بهداشت، نگارش نامه‌های سرگشاده خطاب به مدیران حوزه دندانپزشکی و فعالیت در فضای مجازی، تلاش کردند که خواسته‌های خودشان را به گوش مدیران این حوزه و به‌خصوص سعید عسگری دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت برسانند.
این بار هم این گروه از دندانپزشکان، خواسته‌های خود را در قالب طرح ۱۲ سوال از دبیر شورای آموزش دندانپزشکی مطالبه کرده‌اند. در این نامه که با عنوان «‌شورای مجازی دندانپزشکی کشور» به امضا رسیده، آمده است: «پیرو دعوت قبلی و عدم پاسخ مناسب از سوی حضرتعالی بر آن شدیم تا به طور اختصاصی سوالات مطروحه در چند ماهه اخیر که از سوی متخصصین جوان دندانپزشکی کشور مطرح گردیده را با جنابعالی در میان بگذاریم تا شاید با پاسخ‌های شفاف شما گامی در جهت تعامل هرچه بیشتر برداشته شود.»
متن سوالاتی که در این نامه سرگشاده از سعید عسگری پرسیده شده، بدین شرح است:
۱) به نظر می‌رسد دبیرخانه محترم و بعضی دیگر از همکاران، سعی بر غیرقانونی جلوه دادن ابلاغیه اردیبهشت و متمم تیر ماه ۹۵ دارند. (‌با‌توجه به کنایه‌های گاه‌و‌بیگاه اساتید به توصیه حرکت در مدار قانون‌) بنابراین یک‌بار برای همیشه لازم است حضرتعالی موضع شفاف و بدون حاشیه خود را در مورد این دو امر مهم بیان فرمایید.
۲) دبیرخانه از ابتدا با تاکید بر‌ خالی‌شدن دانشکده‌ها‌ همواره در راه رسیدن همکاران به حقوق خودشان سنگ‌اندازی کرده است. در این باره، دو نکته مهم قابل توجه و تامل است: اولا اطلاعات اینجانبان بیانگر آن است که مع‌الاسف دبیرخانه دندانپزشکی هرگز آمار درست و مدونی از وضعیت توزیع نیرو نداشته و ندارد و این فقر و برهوت اطلاعاتی باعث توزیع نامناسب نیروها شده که این، سر‌چشمه همه معضلات است. نبود اطلاعات یکپارچه و ساماندهی شده باعث شده در زمینه توزیع نیرو و سایر تصمیم‌گیری‌های کلان در حیطه دبیر‌خانه، مسائل به‌صورت روزمره و گاهی باری به هر جهت حل شود. بنابراین خواهش عاجزانه این گروه این‌ است که به جای کلی‌گویی و بیان مطالب بی‌پشتوانه به جهت احترام به خرد جمعی هرگونه آمار و اطلاعاتی مستند موجود است که بیانگر مشکل دانشکده‌ها در تامین نیرو باشد، ارائه گردد تا زمینه کار کارشناسی و همفکری نخبگان امر قرار گیرد.
و اما مطلب دیگری که بارها از طرف متخصصین جوان دندانپزشکی و حتی برخی بزرگان این عرصه به عنوان خط قرمز بیان شده این است که معیار طول مدت تعهدات هر فرد، «قانون» است. اینکه کدام دانشکده با کدام معیار و پشتوانه چه تعداد دانشجو با کارشناسی یا بی‌کارشناسی به غلط یا درست‌ گرفته است، هیچ ارتباطی به متعهد ضریب kندارد؛ البته در گذشته هم راهکارهایی برای حل این معضلات پیشنهاد شد که مثل بقیه پیشنهادات پشت دیوارهای بلند دبیرخانه معطل ماند. خلاصه کلام اینکه اولا دانشکده‌ها خالی نیستند و نخواهند شد و ثانیا اگر هستند، روش حل مشکلشان طرح باطول مدت غیر‌قانونی نیست؛ نظر شما در این خصوص چیست؟
۳) دادن کارانه به افرادی‌که حق مطب ندارند، یک حق قانونی است که نه تنها نباید همکاران را از آن محروم کرد بلکه دبیرخانه محترم که داعیه پشتیبانی از فرزندان خود رادارد، باید پیگیر آن باشد. نظر شما در این خصوص را جویا می‌شویم.
۴) متاسفانه در طول این مدت که پیگیر مطالبات همکاران بودیم، شاهد نوعی گرو‌کشی ناصواب و نازییا از سوی دبیرخانه دندانپزشکی بودیم. تاکید می‌کنیم که گرو گرفتن یک حق به ازای دادن حق دیگر خیانت واضح و آشکار در حق همکاران است. نظر حضرتعالی در این خصوص چیست؟
۵) آیا زمزمه یا شایعه افزایش ظرفیت دستیاری -که البته تکذیب هم شد- یک راهکار برای مجاب کردن افکار عمومی برای یک حق‌کشی سیستماتیک در نقض ابلاغیه کاهش تعهدات‌ نیست؟
۶) آیا تاکید ‌وزیر ‌محترم بر تامین هیئت علمی دانشکده‌ها از طریق فراخوان و نه از طریق دبیرخانه‌، از طرف دبیرخانه تکذیب می‌شود‌؟
۷) آیا تاوان عملکرد ضعیف دانشکده‌ها در جذب و حفظ هیئت علمی‌، از طریق شورای دندانپزشکی با افزایش ظرفیت‌ها‌، باید داده شود ؟
۸) نقش کمیسیون معین در تصمیم‌گیری‌ها، دلیل عدم وجود مصوبات شورا و کمیسیون روی سایت دبیرخانه و در دوره جدید مدیریت از سال ۹۲ چیست؟
۹) چرا دبیرخانه با کاهش زمان تعهدات همکاران ضریب k ما مخالف است؟ آیا استفاده از عمر یک همکار برای پر کردن دانشکده‌ای که ضرورت وجودش خود جای سوال است‌، مورد تایید دبیرخانه هست؟
۱۰) توجیه شما براى اختراع پدیده‌اى به نام کتاب ملى براى اولین بار در دنیا، با این حجم از اتلاف بودجه و انرژى براى کپى‌بردارى و نگارش آن و بدتر از آن عجله شما براى مرجع قرار دادن این کتاب‌هاى پر از اشکال و تدریس‌نشده براى آزمون دستیارى و بازى با آینده داوطلبان این آزمون چیست؟ با توجه به این‌که چاپ و فروش این کتاب‌ها را هم انحصارى کرده‌اید، بفرمایید کتاب ملى چه دردى از علم دندانپزشکى دوا خواهد کرد؟
۱۱) و سوال آخر اینکه چگونه ممکن است دبیر دبیرخانه تخصصی که باید بالاترین همکاری و تعامل را با متخصصین داندانپزشکی داشته باشد، از نظر خصوصیات فردی فاقد روحیه پاسخگویی‌، انتقاد‌پذیری، مشورت‌با بزرگان و کارشناسان و خیرخواهان این رشته‌، نظر خواهی‌ از پیشکسوتان و مدیران اسبق‌ و تعامل سازنده و مفید با بدنه صنفی متخصصین است؟ به‌‌طوری‌که حتی ملاقات حضوری با ایشان تقریبا ناممکن است.

 

منبع: دندانه