DentOnline
منتقدان، نظام‌پزشکی را منصفانه نقد نمی‌کنند
منتقدان، نظام‌پزشکی را منصفانه نقد نمی‌کنند

دکتر محمد علوی
متخصص ترمیمی و زیبایی
دادیار سازمان نظام‌پزشکی مشهد

اگر بخواهم از عملکرد سازمان نظام‌پزشکی در چهار سالی که گذشت برآوردی داشته باشم، باید بگویم با وجود اینکه تعدادی از اختیارات این سازمان از آن سلب شده است، هنوز هم اقدامات خوبی انجام می‌دهد. دلیل نارضایتی همکاران از اقدامات نظام‌پزشکی این است که در بطن آن‌ها نیستند یا شاید چندان منصفانه در این باره قضاوت نمی‌کنند و توقع زیادی از نظام‌پزشکی دارند. البته مقصر ناآگاهی پزشکان از اقدامات نظام‌پزشکی، خود سازمان است که نتوانسته است خود را به خوبی معرفی کند.
برای مثال به عنوان دادیار سازمان نظام‌پزشکی مشهد، شاهد هستم که قسمت قضایی نظام‌پزشکی خدمت بزرگی به همکاران می‌کند. پیش از این یک پلیس این حق را داشت که پزشک را از مطبش به کلانتری احضار کند، اما حالا تمام شکایات به هر مرجعی که ارجاع شوند باید به نظام‌پزشکی برگردند. همچنین سازمان نظام‌پزشکی مشهد وارد مساله مالیات شده است و برای حفظ حرمت پزشکان و جلوگیری از اتلاف وقت آنان، هر سال تعدادی از کارمندان از اداره دارایی دعوت می‌شوند و در جوی دوستانه محاسبات مالیاتی پزشکان را انجام دهند. در ضمن پزشکان همیشه با شهرداری‌ها مشکل دارند و این نظام‌پزشکی است که وارد این مشکلات می‌شود و آن‌ها را حل می‌کند. حال اگر صنف پزشکی، تنها صنفی است که خودش نمی‌تواند تعرفه‌هایش را تعیین کند، مقصر سازمان نظام‌پزشکی نیست، بلکه علت این است که تعدادی از اختیارات از جمله تعیین تعرفه‌ها از آن سلب شده است، اما خوشبختانه هنوز نمی‌توانیم بگوییم این سازمان، شیر بی یال و دم و کوپال است.
تأسیس سازمان نظام دندان‌پزشکی اقدامی مضحک است
گاهی می‌شنویم که راهکار اثربخش‌تر شدن اقدامات سازمان نظام‌پزشکی برای دندان‌پزشکان، تأسیس سازمان نظام دندان‌پزشکی معرفی می‌شود، اما این اقدام به‌هیچ‌وجه کار صحیحی نیست. چرا که دندان‌پزشکی هم قسمتی از گروه پزشکی است و نظام‌پزشکی در اصل نظام گروه پزشکی است و به جز پرستاری که سازمان خودش را دارد، تمام قسمت‌های پیراپزشکی هم زیرمجوعه نظام‌پزشکی هستند.
ما نمی‌توانیم فعالیت‌های نظام‌پزشکی را به تفکیک رشته‌ها ارزیابی کنیم. بلکه همه گروه‌ها از اقدامات آن از جمله مداخله در مشکلات مالیاتی و مشکلات با شهرداری‌ها نفع برده‌اند. بنابراین این موضوع که سازمان نظام‌پزشکی برای گروهی خوب و برای گروه دیگری ضعیف کار کرده است اصلاً نباید مطرح شود چرا که این سازمان برای همه اعضای خود اقدامات صنفی و رفاهی ارائه می‌کند و گشودن باب صحبت‌های این ‌چنینی باعث ایجاد تفرقه می‌شود.
در ادامه به عنوان یک پیشنهاد، باید بگویم معتقدم سازمان نظام‌پزشکی باید در برابر هجمه‌های رسانه‌ای عکس‌العمل نشان دهد. چرا که گویی بعضی از رسانه‌ها با جامعه پزشکی عداوت خاصی دارند و قصد دارند آن را تحقیر کنند. این رسانه‌ها با جبهه‌گیری‌هایی مردم را رودرروی پزشکان قرار داده‌اند و آنان را به عنوان طبقه پول‌ساز و پول‌پرست معرفی کرده‌اند. این در حالی است که مسائل مالی اکثر پزشکان تحت‌الشعاع مسائل صنفی‌شان است، اما این موضوع برعکس نمایش داده می‌شود.
موضوع دیگری که از آن گله‌مند هستم، موازی‌ کاری‌ در ارجاع شکایات است. چرا که معاونت درمان، پزشکی قانونی و نظام‌پزشکی، هر سه مرجع رسیدگی به شکایات پزشکی هستند و هر یک روش خود را دارند. در حالی که به اعتقاد من پرونده‌های پزشکی فقط باید به سازمان نظام‌پزشکی که سیر بررسی اصولی و درستی دارد ارجاع شوند و اگر لازم شد در مرحله بعد به معاونت درمان ارجاع پیدا کنند.

 

منبع: دندانه