DentOnline
چرا انتخابات نظام پزشکی باید برای دندان‌پزشکان مهم باشد؟
چرا انتخابات نظام پزشکی باید برای دندان‌پزشکان مهم باشد؟

سازمان نظام پزشکی کشور یکی از قدیمی‌ترین نهادهای غیردولتی صنفی کشور است که تقریباً می‌توان گفت در حال حاضر با شرایطی که برای کانون وکلا پیش آمده است، تنها نهاد سندیکای صنفی ریشه‌دار حال حاضر رسمی کشور به شمار می‌رود.

سندیکاها نهادهای قدرتی هستند که قدرت خود را از اتحاد و همبستگی اعضای خود به دست می‌آوردند و می‌توانند بر عناصر قدرت یک کشور اعم از قوهٔ مجریه، قوهٔ مقننه و قوهٔ قضاییه تاثیرگذار باشند. متاسفانه در سال‌های اخیر قدرت نهادهای صنفی در کشور به دلایل مختلف از جمله نگاه دولتمردانی که این سندیکاها را مزاحم تصمیم‌گیری‌های خود تلقی می‌کنند، کاهش یافته است. به طوری که الان برای بسیاری از اعضای نظام پزشکی، این نهاد جز مرکزی برای دریافت حق عضویت و تمدید پروانه نیست!

چرا نظام پزشکی کماکان مهم است؟
نظام پزشکی حتی با این شرایط نابسامان و تضعیف شده کماکان نهاد بسیار مهم و تاثیرگذاری است. ما بارها در خبرها در مورد اعتراضات کانون صنفی معلمان، شرکت واحد اتوبوسرانی و … برخوردهای قهری که بعضاً با اعضای این نهادها انجام شده است خوانده‌ایم و شنیده‌ایم. این نهادها، شبه سندیکاهای نسبتاً نوپا و بدون انسجام ساختاری و «نظام» تدوین شده هستند. درحالی که نظام پزشکی یک سندیکای بسیار ریشه‌دار و قدیمی است که توانسته است در سالیان دراز با تعامل با نهادهای قدرت، قسمتی از قدرت حکومت را به خود تنفیذ کند. چه در زمان تأسیس در ۱۳۳۵ و از زمان اولین رئیسش دکتر منوچهر اقبال که از رجال قدرتمند دولت شاه بود، سازمان نظام پزشکی به عنوان یک نهاد مهم قدرت و تاثیرگذار در مسائل کشور بوده و هست. در حالی که سندیکاهای بسیاری از اصناف از جمله وکلا، معلمین، نویسندگان و … نتوانسته‌اند تا این اندازه به قدرت و تاثیرگذاری بر نهادهای قدرت نزدیک بشوند.

انتخابات نظام پزشکی
انتخابات هفتمین دوره سازمان نظام پزشکی در تاریخ ۳۰تیر ۹۶ برگزار می‌شود. شاید برای بسیاری از ما دندان‌پزشکان این حس کماکان وجود دارد که انتخابات در زندگی روزمره ما تاثیری ندارد. از طرف دیگر تعداد بیشتر همکاران پزشک و سیطرهٔ بیشتر آن‌ها در نظام پزشکی نوعی حس بیگانگی از این سازمان را برای ما ایجاد می‌کند.

اما حقیقت این است که شرکت در این انتخابات و داشتن نمایندگان کاربلد و مناسب در این نهاد، برای ما دندان‌پزشکان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. متاسفانه در بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها در نظام پزشکی، مناقع دندان‌پزشکان نادیده انگاشته می‌شود. تمرکز فعالیت‌های سازمان بر پزشکان و فقدان نمایندگان تاثیرگذار انتخاب شده از سوی دندان‌پزشکان، نظام پزشکی را برای دندان‌پزشکان به سازمانی که بودنش با نبودنش تفاوتی ندارد، تبدیل کرده است.

در حالی که با وجود نمایندگان قوی، دارای قدرت چانه‌زنی و آگاه بر رویدادها و سیاست‌های دندان‌پزشکی کشور، ما دندان‌پزشکان کشور هم در نظام پزشکی، نمایندهٔ واقعی و تأثیر گذار خواهیم داشت.

در سال‌های اخیر کم‌اهمیت تلقی شدن کرسی نظام پزشکی از سوی دندان‌پزشکان باعث شده است که بعضاً به افرادی رأی دهیم که علیرغم اینکه همکاران خوش‌نیت و مثبت اندیشی بودند، به دلیل ذات غیرصنفی تأثیر چندانی در به رسمیت شناخته شدن حقوق و خواسته‌های دندان‌پزشکان در این سازمان نداشتند؛ اما هم اکنون با وجود فشارهای زیادی که بر روی صنف ما وجود دارد، دیگر ریسک انتخاب افراد کم اثر را نمی‌توان متحمل شد.

دیگر صرف اینکه یک همکار متخصص فلان رشته است یا استاد خوبی است و در تدریس مهارت دارد یا قرار گیری در رودربایستی یک همکار نمی‌تواند معیار انتخاب ما برای نمایندهٔ صنف دندان‌پزشکی در سازمان نظام پزشکی دارد.

در میان صدها تهدیدی که در حال حاضر برای صنف دندان‌پزشکی وجود دارد و در سال‌های آینده احتمالاً این رشته را به لبهٔ پرتگاه خواهد کشاند، شایسته است که همکارانی با دید جامع به صنف، قدرت تحلیل و چانه‌زنی و آشنا به رویدادها و افق‌های جامعهٔ دندان‌پزشکی کشور انتخاب کنیم و این انتخاب را دست‌کم نگیریم.

 

منبع: دندانه