DentOnline
قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین خطر بروز اوتیسم را افزایش می دهد.
قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین خطر بروز اوتیسم را افزایش می دهد.

گرچه علل بیماری اوتیسم هنوز کاملا شناخته نشده اند اما محققین معتقدند که یک ارتباط پیچیده بین عوامل محیطی و فاکتورهای ژنتیکی مسئول بروز این بیماری هستند.

پیش از این امکان جداسازی و بررسی مستقل این عوامل وجود نداشت اما اخیرا توانسته اند اثر فلزات سنگین را در بروز این بیماری به تنهایی بررسی کنند.

با توجه به آخرین آمار منتشر شده توسط CDC (مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا) در ایالات متحده از هر 68 کودک یک نفر به نوعی از اوتیسم مبتلاست.

در تحقیقاتی که توسط دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک انجام شده است بیشتر بر این مساله تاکید می شود که بتوان بیماری را قبل از بروز علائم در کودک تشخیص داد نه پس از ظاهر شدن آن.

در این روش از دندان های شیری کودک مبتلا به اوتیسم که افتاده بودند استفاده شد زیرا اطلاعات مهمی را از دوران جنینی کودک در خود ثبت و ذخیره می کنند. با کمک لیزر حلقه های رشدی دنتین دندان بررسی می شوند تا میزان سرب موجود در آن اندازه گیری شود. محل این حلقه ها نیز نشاندهنده زمانی از دوران تکامل جنین هستند که در معرض مقادیر زیاد سرب قرار گرفته است.

اوتیسم معمولا در دوران جنینی بوجود می آید اما علائم آن در 3 تا 4 سالگی کودک ظاهر می شوند. پس فهمیدن زمانی که مادر باردار در معرض سرب قرار گرفته است بسیار مهم است.

سوال مهم دیگر این است که بفهمیم آیا مقادیر بالای فلزات سنگین مهم ترند یا قدرت بدن برای فرآوری آنها؟ برای پاسخ به این سوال دوقلوهای همسانی بررسی شدند که خزانه ژنتیکی و شرایط رشد جنینی یکسانی داشته اند اما فقط یکی از آنها به اوتیسم مبتلا شده است. بررسی ها نشان داد که میزان سرب دندان شیری کودک مبتلا به اوتیسم بیشتر از دیگری بوده و این میزان بالا به دوران پس از تولد مربوط است نه دوران جنینی.

فلز سنگین دیگری که بررسی شده است زینک است که الگوی پیچیده تری در بروز اوتیسم دارد زیرا مقادیر آن در دوران جنینی کم است اما  پس از تولد بالا می رود. 

منگنز نیز در اوتیسم تاثیر دارد بگونه ای که میزان این فلز چه در دوران جنینی و چه در دوران پس از تولد در کودکان مبتلا به اوتیسم کمتر از کودکان سالم است.

پروفسور دیوید بالشاو که از اعضای گروه رهبری این تحقیقات است اظهار کرده است: بسیار هیجان انگیز است که به منبعی دست پیدا کرده ایم که می تواند رکوردی از دوران جنینی کودک در اختیارمان قرار دهد تا با توجه به آن اثر عوامل محیطی را در بروز اوتیسم بررسی و ارزیابی کنیم.

 

برگرفته از مجله Medical News Today