DentOnline
احتمال برگزاری الکترونیکی انتخابات نظام پزشکی
احتمال برگزاری الکترونیکی انتخابات نظام پزشکی

گفت‌وگوی پایگاه خبری «دندانه» با رئیس هیات نظارت بر انتخابات نظام پزشکی:

سازمان نظام پزشکی منفعلانه عمل کرد

دکتر محمدحسین قربانی، دندان‌پزشک و نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی است. او در هفتمین انتخابات سازمان نظام پزشکی کشور به عنوان رئیس هیات نظارت انتخاب شده‌است. با دکتر قربانی درباره جزییات برگزاری این انتخابات و کارنامه نظام‌پزشکی در دوره گذشته گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

دندانه: آقای دکتر قربانی به نظر شما حضور نمایندگانی از دولت و مجلس شورای اسلامی در فرآیند اجرا و نظارت انتخابات سازمان نظام پزشکی، مستقل بودن این نهاد را تحت تاثیر قرارنمی‌دهد؟
برای انتخابات سازمان نظام پزشکی که یک نهاد صنفی است، دو سطح اجرا و نظارت برای برگزاری صحیح انتخابات و احراز صلاحیت کاندیدا‌ها وجود دارد، در قانون مسولیت برگزاری این انتخابات با وزارت بهداشت و مسولیت نظارت بر آن برای به وجود آمدن نظارتی بدون شائبه‌، دغدغه‌، یک بعدی بودن‌ها و اعمال نفوذها، قانونگذار تعیین کرده‌است که سه نفر از مجلس شورای اسلامی، سه نفراز قوه مجریه و یک نفر از قوه قضاییه هیات عالی مرکزی نظارت بر انتخابات را تشکیل دهند و این حکم قانون و تصمیم قانون‌گذار است.

دندانه: چقدر ممکن است که انتخابان نظام پزشکی امسال به صورت الکترونیکی برگزار شود؟
تمام تلاش بر این است که انتخابات به صورت الکترونیکی انجام شود زیرا در سال های پیش محدود بودن صندوق‌های اخذ رای به ویژه در کلانشهرها، سبب می‌شد که مشارکت قابل توجه را در انتخابات نداشته‌باشیم، بنابراین امید است که در سراسر کشور انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود تا هم از سلامت کافی و هم از مشارکت خوب برخوردار شویم، بنابراین دوستان ما در بخش IT وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی براساس داده‌ها و اطلاعات از جامعه پزشکان در حال تعریف سامانه انتخابات هستند و ما بسیار خوش‌بین هستیم که تا زمان برگزاری انتخابات مقدمات فراهم شود، البته این مساله مربوط به بخش اجرا است و مسولان در وزارت بهداشت باید در مورد آن اقدام کنند اما من بسیار امیدوارم که انتخابات به صورت الکترونیک برگزار شود.

دندانه: برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک چه مزیت و یا نقطه ضعفی نسبت به شیوه کاغذی خواهد داشت؟
قطعا معطلی مردم کم خواهدشد و این تجربه‌ای است که از انتخابات ریاست جمهوری که حدود ۵ الی ۶ میلیون نفر نتوانستند در آن رای بدهند به دست آمده‌است، از طرف دیگر در آن انتخابات برخی ۵ الی ۶ ساعت در صف‌ها منتظر ماندند که اتفاق خوشایندی نبود، انتخابات الکترونیکی مشارکت را بالا می‌برد و احتمال نفوذپذیری اعمال سلیقه‌ها را کاهش می‌دهد، امروز با توجه به پیشرف تکنولوژی برگزاری انتخابات با روش قبلی در سطح ملی و با حساسیت موجود محلی از اعراب ندارد.

دندانه: فرآیند نظارت بر انتخابات چگونه خواهدبود؟
نظارت نیز بر اساس چهارچوب قانون خواهدبود و کسی نمی‌تواند فراتر از چهارچوب قانون گام بردارد، نظارت بر اساس قانون در ارتباط با اعلام نظر در مورد کاندیداها، صلاحیت کاندیداهای هیات مدیره سازمان نظام پزشکی کل کشور و هم در رابطه با اجرای صحیح انتخابات در چارچوب قانون و حفظ حرمت، شانیت و منزلت اشخاص است. در هر شهری که بالای صد نفر پزشک، دندانپزشک، داروساز، علوم آزمایشگاهی و دارای پروانه‌ مانند ماماها، فیزیوتراژیست‌ها و… حضور داشته باشند می‌توانیم تشکیلات نظام پزشکی را داشته‌باشیم، تا سقف حضور ۵۰۰ نفر، ۱۱ عضو هیات مدیره و در شرایط حضور بالای ۵۰۰ نفر ۱۷ عضو هیات مدیره می‌توانند انتخاب شوند، بر اساس قانون مجاز هستیم برای هر حوزه‌ای که در آن انتخابات سازمان نظام پزشکی برگزار می‌شود، ۳ تا ۵ نفرعضو هیات نظارت تعیین کنیم، در بیشتر شهرها سعی کرده‌ایم که هیات‌ ۵ نفره باشد، اما در معدود شهرهایی نیز این هیات ۳ نفره است.

دندانه: نظارت در انتخابات الکترونیکی و کاغذی چه تفاوتی با یکدیگر خواهد داشت؟
انتخابات دستی کار ما را سخت‌تر می‌کند، البته انتخابات الکترونیکی نیز شرایط خودش را دارد اما شرایط ایجاب می‌کند که به سمت انتخابات الکترونیکی برویم تا همه چیز شفاف‌تر باشد و فرصت‌سوزی‌ها نیز کم شود. هفتمین انتخابات سازمان نظام پزشکی بسیار حائز اهمیت است چرا که جایگاه نظام پزشکی در قانون و در رابطه با سیاستگذاری‌های حوزه سلامت و دفاع از حق و حقوق جامعه پزشکی و مردم بسیار مهم است، از طرفی با مساله مهمی هم چون طرح تحول سلامت روبرو هستیم که همه اینها ایجاب می‌کند این تشکل صنفی تشکلی قدرتمند، توانمند ومیدانی باشد چرا که این نهاد از بازوهای اجرایی مهم حوزه سلامت است.

دندانه: هرچند با افزایش ۱۲ درصدی در ثبت‌نام برای انتخابات روبرو هستیم اما به نظر می‌آید در میان برخی گروه‌ها مانند دندانپزشکان میزان مشارکت کمتر است، علت این مساله از نظر شما چیست؟
یکی از دلایل این است که سازمان نظام پزشکی در ادوار گذشته چندان قتدرانه وارد میدان نشد و آن صلابت و اقتدار لازم را نداشت و یک مقدار منفعلانه عمل می‌کرد، اما اکنون جامعه پزشکی احساس می‌کند که باید با داشتن یک تشکیلات صنفی و قانونی در کنار طرح تحول سلامت قرار بگیرد، من هم معتقدم با داشتن یک سازمان نظام پزشکی مقتدر می‌توانیم بسیاری از ضعف‌ها و مشکلات کشور را برطرف کنیم و همین مساله باعث خواهد شد که دوباره مشارکت خوبی به وجود بیاید.

دندانه: چه طور می‌شود مشارکت را در انتخابات نظام پزشکی بالاتر برد؟ ‌
این مساله به مولفه‌های متعددی بازمی‌گردد، اگر جامعه پزشکی احساس مسولیت کند که اکنون این احساس مسولیت در آن مشهود است، همچنین اگر انتخابات سالم مورد توجه باشد و انتخابات الکترونیکی برگزار شود، مشارکت افزایش پیدا می‌کند، ما تلاش می‌کنیم همه عوامل عدم مشارکت را ازمیان برداریم و تا کنون خوب پیشرفته‌ایم، اجازه نمی‌دهیم که بر اساس سلیقه‌ها و گرایش‌ها و فضای سیاسی، به ویژه در زمان تایید صلاحیت‌ها شانیت و منزلت اشخاص زیر سوال برود و تمام تلاش ما این است که همه چیز در چارچوب قانون و بر اساس استعلامات از مراجع قانونی باشد تا اعتماد به این فضا باز گردد.

دندانه: جدای از مسولیت شما در هیات نظارت بر انتخابات، عملکرد سازمان نظام پزشکی در سا‌لهای اخیر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
با توجه به روند مطلوبی که در طرح تحول سلامت پیش آمد، تاکیدات مقام معظم رهبری، الویت دولت در این حوزه و رضایت نسبی جامعه علی‌رغم برخی مشکلات پیش آمده، نیازمند یک سازمان نظام پزشکی کارآمد و مقتدر هستیم؛ به هرحال آنگونه که باید، سازمان نظام پزشکی میدانی عمل نکرده‌ و یک مقدار حالت انفعال داشته‌است، در حالی‌که برای رفع مشکلات جامعه پزشکی، به ویژه دفاع از حقوق مردم، حل معضل دریافتی‌های نامتعارف و واقعی شدن تعرفه‌ها و مطالبات جامعه پزشکی نیازمند سازمان نظلم پزشکی توانمند و مقتدر هستیم.

 

منبع: دندانه